امام خامنه ای ۲۹۸ | قوه مفکره

قوه­ مفکره

مجلس قوه‌ مفکره‌ کشور است. فکر در لباس قانون تجلی می­کند، بعد در سراسر وجود کشور سریان و جریان پیدا می­کند. چیزی که دائم باید در نظر باشد، این است که ببینیم فکر این قوه‌ مفکره اولاً نسبتش با ارزش­های اساسی انقلاب چیست؛ ثانیاً نسبتش با جامعه، با مشکلات کشور و با نیازهای مردم چیست. یک نگاه به مبدأ، یک نگاه به منتها؛ یک نگاه به خاستگاه، یک نگاه به هدف؛ این باید روشن باشد. اگر این شد، آن وقت قوانین، هم اصیل خواهد بود، صحیح خواهد بود، هم کارآمد خواهد بود. اگر اوّلی نباشد، قانون مثل شاخه‌ از درخت بریده است؛ اصالت خود را از دست خواهد داد و دیگر قانون اصیلی نیست. اگر دومی نباشد، یعنی منطبق بر خواسته­های جامعه و نیازهای فوری و به‌روز و نیز نیازهای بلندمدت جامعه نباشد، قانون اصیل است، مشروعیت دارد، اما مقبولیت ندارد.

یک نکته‌ دیگر این است که قانون جنبهی الزام‌آور و حاکمیتی و ولایتی دارد. شما با قانون دارید اعمال ولایت می­کنید بر جامعه، اعمال اقتدار می­کنید بر جامعه؛ لذا قانون الزام‌آور است.

(امام خامنه­ ای، 03/04/1388)

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی