ما و رسانه ۲۰۲ | آموزش‌های نقد فیلم (۱)- از «ایده اولیه» تا «فیلم روی پرده»

 آموزش‌های نقد فیلم (۱)- از «ایده اولیه» تا «فیلم روی پرده»

همه چیز از یک ایده شروع می‌شود؛ ایده‌ای که در ذهن مؤلف جرقه می‌زند و او را به تولید اثر هنری (از نگارش تا نمایش) وامی‌دارد. این را می‌گوییم «ایده اولیه». همین ایده وقتی ساخته و تولید شد، تبدیل می‌شود به چیز دیگری که «ایده ناظر» نام دارد. ایده ناظر همانی است که من و شما با دیدن اثر هنری می‌فهمیم و اصلاً یک داستان، فرایندی است از ایده اولیه تا ایده ناظر.

منتقد در اولین مرحله باید فاصله بین ایده اولیه تا ایده ناظر را محک بزند و ببیند آیا همان چیزی که مؤلف می‌خواسته به تولید رسیده است یا نه؟ مثلاً خیلی از فیلم‌ها را نویسنده می‌خواسته به عنوان «فیلم مذهبی» تولید کند، ولی در نهایت ایده ناظر نشان می‌دهد که فیلم «ضدمذهب» درآمده است!

البته اگر مولف هستید، خیلی سخت نگیرید. ایده اولیه الزاماً نباید در خود محصول رسانه‌ای دیده شود و حتی می‌تواند توسط خود نویسنده یا کارگردان تغییر کند. ایده اولیه مثل یک فندک جرقه کار را در ذهن شما ایجاد می‌کند و ممکن است خودش مثل کبریت بسوزد و نابود شود.

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی