ایام ویژه 22 | کودتای سیاه

دریافت
حجم: 91.7 کیلوبایت

ایام ویژه

کودتای سیاه

حکومت مصدق همکاری نزدیکی با حزب (کمونیست) توده ایران داشت و تمایل گام به گام دولت به سمت شوروی به معنای پیروزی بلوک شرق در جنگ سرد و عقب‌نشینی برای غرب در خاورمیانه بود. برای جبران این شکست و بهبود شرایط برای غرب، هیچ اقدام جبرانی بهتر از طراحی مخفیانه یک کودتا نبود.
به محض اینکه به طور قطعی مشخص شد بر سر کار ماندن دولت مصدق مطابق با منافع آمریکا نیست، سیا شروع به تدوین طرحی کرد که اهداف گفته‌شده بالا را از طریق یک اقدام پنهانی محقق کند.
شیطنت های توده ای‌ها نیز کار دست مصدق داد و این باور را نزد اذهان جامعه دینداران ایجاد کرد که مصدق قصد دارد از طریق توده‌ای‌ها راه ناتمام رضاخان را تکمیل کند و با نابود کردن روحانیت، دین را از جامعه محو کند.
اگرچه اجرای نقشه کودتا در 25 مرداد شکست خورد و شاه از ایران فرار کرد اما سستی مصدق و دلایل مختلف دیگر باعث شد که در 28 مرداد 1332 کودتا عملی شود و سرلشکر فضل‌الله زاهدی مجری طرح کودتا به جای مصدق نخست وزیر شد و بدین ترتیب با قبضه شدن قدرت در دست استبداد داخلی و استعمار خارجی یکی از ننگین‌ترین دوره‌های استبداد در تاریخ معاصر ایران رقم خود و باعث حاکمیت 25 سال دیکتاتوری محمدرضا شاه با حمایت مستکبرین و خصوصا آمریکا گردید. این واقعه تاریخی در‌س‌ها و عبرت‌های فراوانی برای ملت ایران به همراه د اشت و به عنوان یکی از تلخ‌ترین روزها در تاریخ ایران ثبت شده است.

28 مرداد 1332 ش/کودتای آمریکا علیه نهضت ملی ایران و سرنگونی دولت "دکتر مصدق" 

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی