حدیث 99 | چه کسی همسر آینده مرا انتخاب می‌کند؟

     چه کسی همسر آینده مرا انتخاب می‌کند؟

از فیلم‌ها یاد گرفته است که در دانشگاه و خیابان به دنبال همسر بگردد! بیشتر معیارهای ذهنی‌اش هم زیبایی و پول و چیزهای دنیایی‌ است. بدبختی اینجاست که خیال می‌کند با هر کس بخواهد می‌تواند ازدواج کند و فرصت‌ها و انتخاب‌های بسیار دارد. غافل از این‌که این‌ها دروغی بیش نیست. این روایت عجیب را از پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) شنیده‌اید:

لو دعا جبرئیل و میکائیل و انا معهما ما تزوجت الا المرأة التی کتب الله لک

اگر جبرئیل و میکائیل به همراه من دعا کنیم، تو جز با کسی که خداوند مقرر فرموده است ازدواج نخواهی کرد.[1]

اشتباه نشود! این به معنی جبر نیست. این یعنی آن‌که تو باید به وظیفه‌ات عمل کنی تا خدا هم آن‌کس را که لیاقتش را داری به تو عطا فرماید. یادمان نرفته است قاعده «از تو حرکت، از خدا برکت» را.



[1] الجاحظ، 1417: 185

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس

نظرات (۲)

از پدر مادرها و آداب و رسوم غیر دینی غیر عقلی یاد گرفته فرزند زمان خودش نباشد. ریسک می‌کند و شیر یا خط می‌اندازد و چشم و گوش بسته به انتخاب والدین تن می‌دهد. اولین معیار خواستگاری سنتی هم که زیبایی و پول است، چون آدم در چند جلسه شخصیت و اخلاق طرف مقابل را نمی‌بیند. برای همین آمار طلاق حقوقی و عاطفی ازدواج سنتی، از ازدواج دانشجویی بیشتر است.
روایت چنین است:

محمّد السعدی: إنَّ رَجُلاً مِنَ الأَنصارِ أتى رَسولَ اللّهِ(ص) فَقالَ: إنّی اریدُ أن أتَزَوَّجَ امرَأَةً، فَادعُ لی... فَقالَ [رَسولُ اللّهِ(ص)]: لَو دَعا لَک إسرافیلُ وجَبرَئیلُ ومیکائیلُ وحَمَلَةُ العَرشِ وأنَا فیهِم، ما تَزَوَّجتَ إلَا المَرأَةَ الَّتی کتِبَت لَک.[۱]

محمّد سعدى: مردى از انصار نزد پیامبر خدا آمد و گفت: مى خواهم با زنى ازدواج کنم. برایم دعا کن.... فرمود: «اگر اسرافیل و جبرئیل و میکائیل و حاملان عرش، براى تو دعا کنند، در حالى که من هم میان آنها باشم، جز با زنى که براى تو نوشته (مقدّر) شده است، ازدواج نمى کنى».

این روایت از جهاتی در خور تأمّل است:

۱ ـ سند روایت ضعیف است. به علاوه از مصادر اهل سنّت است.

۲ ـ این روایت تأثیر دعا جهت درخواست همسر شایسته را انکار می کند. حال آنکه چنین دعاهایی مورد تأکید قرار گرفته است.[۲] دستور به دعا برای چنین موردی کاشف از تأثیر دعا است وگرنه دستوری بیهوده خواهد بود. حتی براساس روایاتی، دعا در باز گرداندن قضا تأثیر دارد[۳] مگر آن که بر قضاى حتمى و غیر قابل بدا حمل شود.

۳ ـ ممکن است قضیه ای شخصی باشد و برای آن شخص به خاطر ارتکابی گناه زشت، همسری خاصّ و ناصالح مقرّر شده باشد.


[۱]. تاریخ مدینة دمشق، ج ۵۲، ص ۳۹۵، ح ۱۱۰۹۶؛ کنز العمّال، ج ۱، ص ۱۰۸، ح ۵۰۱؛ دانشنامه عقاید اسلامی، ج ۸، ص ۲۲۸، ح ۵۸۵۱.

[۲]. ر. ک: تحکیم خانواده از نگاه قرآن و حدیث، ص ۷۸.

[۳]. ر. ک: نهج الدعاء، ج ۱، ص ۷۴.
پاسخ:
متن شما را برای نویسنده مطلب که خود از کارشناسان هستند،‌فرستادیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی